FLoC staat voor Federated Learning of Cohorts. Dit is op het moment van spreken nog een beta functie van Google om Cookies te gaan vervangen. Dit is onverwacht uitgerold naar meerdere gebruikers van Chrome, dus zonder waarschuwing.
Dit wordt ingesteld om adverteerders nog steeds de mogelijkheid te geven om gericht te adverteren gebaseerd op de zoek geschiedenis.
FLoC draait dus in de Chrome Browser. Er worden dan zogeheten ‘Cohorts’ aangemaakt voor gebruikers van de Chrome Web Browsers. De Browser deelt de gebruikers in in een groep van mensen met dezelfde interesses. De adverteerders kunnen dan filteren op deze ‘Cohorts’. Hierdoor kunnen ze, net als met cookies, gericht advertenties aanbieden aan de Cohort.
Dit maakt het alleen makkelijker om geïdentificeerd te worden door middel van browser fingerprinting en geeft trackers dus een voorsprong in het profileren van jou. Je kan de EFF’s analyse en kritiek over FLoC hier lezen.
Vanwege deze kritiek hebben website ontwikkelaars van bijvoorbeeld Brave.com deze functie al uitgezet. Op deze website is het ook al een tijdje uitgezet
In een andere beta versie van Chrome heeft de gebruiker de mogelijkheid om FLoC uit te zetten via de browser instellingen.